Efter den indledende festivalsignatur spilles for sidste gang, skal vi høre Schumanns pragtfulde værk Carnaval. Gennem værket, oprindeligt for klaver, men her i Frederik Gislinges arrangement med ekstra blæserkvintet, portrætteres fastelavnsfestens muntre gæster i 21 små satser. Herefter skal vi have et helt strygeorkester på scenen til de to unikke værker af Else Marie Pade og Béla Bartók. Skrevet kun 15 år fra hinanden illustrerer disse to stykker meget godt de forskelligartede musikalske strømninger, der fandtes i det 20. århundrede. Bartók var medlem af den unitariske kirke og stærkt inspireret af den ungarske folkemusik, og Pade, der brugte krigsårene som frihedskæmper, blev senere en pioner inden for såkaldt konkret musik, som opløste grænserne mellem lydkunst og melodi og inkorporerede elektroniske lyde på lige fod med akustiske instrumenter.
Som den store finale får vi intet mindre end Griegs klaverkoncert, en sand klassiker inden for genren. Grieg skrev den, da han var bare 24 år, og det blev den eneste instrumentalkoncert han producerede. Med dens ørehængende melodier og storslåethed, er den en perfekt afslutning på aftenen.
Program
Athanasia Kotronia (2000-): Lydlandskab for valdhorn
Robert Schumann (1810-1856): Carnaval, arr. for klaver og blæserkvintet af Frederik Gislinge
Else Marie Pade (1924-2016): Parametre for strygeorkester, 2. og 3. sats
Béla Bartók (1881-1945): Divertimento for strygere (1939)
Allegro non troppo
Molto adagio
Allegro assai
Edvard Grieg (1843-1907): Klaverkoncert i a-mol op. 1, arr. af David M.A.P. Palmquist
Allegro molto moderato
Adagio
Allegro moderato molto e marcato – Quasi presto – Andante maestoso
Musikere
Østerbro Festivalensemble